Istvántelek vagy a
gőzmozdonyok „csodák palotája”?
Ugorjunk egy kicsit
vissza az időben, hogy megismerhessük gőzmozdonyaink rejtelmeit. Vegyük alapul
a híres 424-es gőzmozdonyt, amely a MÁV Ferencvárosi Fűtőházban kezdte a
szolgálatot 1924-ben, a legnehezebb tehervonatok továbbításának céljából.
1931-ben már tovább is került a Nagykanizsai Fűtőházhoz, ahol a Balaton déli
parti személy-, gyors- és tehervonatai forgalmában használták. Miután a második
világháború során Jugoszláviába került és a Zágrábi Fűtőházban teljesített
szolgálatot 1978-ig, sikeresen visszakapta Magyarország 1997-ben. Ezek után a
mai Közlekedési Múzeumunk keze ügyébe akadt, és az óta is kiállításra várja a
vasútszeretőket.
Kérdem én, mitől tud
többet egy mai 21. századbeli mozdony, mint a régi 424?
Kezdjük kívülről...ha
már csak a hangár külső megjelenését vesszük figyelembe, láthatjuk, hogy nem
most épült. Tükrözni kívánták a gépek régiességét vagy csak hanyagságból nem
újították fel az épületet? Felmerült a kérdés bennem is, de úgy gondolom, hogy
a választ nem a kérdésben találjuk. Elvégre az 1900-as években odakerült gépek
még egy felújított hangárba kerültek, amit később az időjárás megrongált és
csúnyán elbánt vele. Nem csak a hangárral, hanem a benne található gépekkel is.
Legjobb tudomásom szerint nem ez az
egyetlen helyszín Istvántelken, ahol régi mozdonyok találhatóak, mert titkos
információk szerint tartanak hátul is egy-kettőt elvétve. Bár azok a gépek fel
vannak újítva (olajozzák, karbantartják) és ha a szükség úgy hozza, készen
állnak a megmozdításra. Róluk nem tudok fotót biztosítani és egyéb információt
se, mert oda a csoda se juttat be, mivel szigorúan védik. Viszont, hogy ne csak
a csodálatos gépekről legyen szó, nézzük a hozzá tartozó vagonokat, amelyeket
az utasok számára találtak ki.
21. század… újabbnál újabb vagonok és
a fejlődés nem áll meg. Először még csak a mindenki számára ismerős kék színű
vagonokat használtuk. Hangosak voltak, zajosak és nem érezhettük magunkat
biztonságban rajta, elvégre az ajtó hol nyitva, hol zárva volt menetközben.
Rengeteg baleset alakult ki… ezért korszerűsítettük a MÁV-ot és üzembe
helyeztük legújabb kocsiinkat a Bhv postakocsikat. Központi zárrendszer és
maximális védelem. Ez a mottó illik talán hozzájuk. Természetesen megemlíteném
az ismerős Halberstadt kocsikat és társaikat is… de, hogy visszatérjünk eredeti
témánkhoz, régen nem volt se központi zárrendszer, se ultra modern biztonság.
Maradtak a régi, hagyományos kocsik, amik a maguk módján üzemeltek és
szolgálták az embereket. Mára már sorsuk megpecsételődött… sose lesznek üzembe
helyezve és már nem szolgálhatnak minket.
Ezekkel a fotókkal emlékezzünk meg értük.
A helyet nem sokan
láthatták még, hiszen üzemi területnek számító helyszínről van szó, ahova
engedély nélkül nem engednek be. Felmerült már a kérdés, hogy jutottam be oda?
Egy kedves ismerősöm, akit nem szólítok nevén, egy szép nyári napon bevezetett
az úgymond "Csodák palotájába" és megmutatta azt, amit más nem
láthat. Azért írtam ezt a cikket és mutattam be illusztrációk segítségével a helyszínt,
hogy te is lásd azt, amit én. Remélem sikerült elérnem, hogy újra tisztelni
kezdjék a régi gőzmozdonyokat és ne csak a mai 21. századi mozdonyok kerüljenek
előtérbe!
Írta és fotózta:
Synera
2012.06.10.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése